KOFFIE & KUNST Nespresso opent foto-expositie in Amsterdam met Sacha de Boer

Op zaterdag 13 januari 2018 opent Nespresso (http://www.nespresso.com), de foto-expositie ‘De Boer & de boer Indonesië’ met foto’s van Sacha de Boer in VondelCS in Amsterdam.

Deze expositie neemt Nederlanders mee op reis naar de herkomst van koffie op West-Java. Waar komt de koffie in ons kopje eigenlijk vandaan? Hoe wordt het gemaakt? En wat bepaalt de smaak? Door de ogen van Sacha de Boer wordt de bezoeker op sprekende wijze meegenomen naar de wereld van koffie. Ook zien we de keuzes die Nespresso maakt in het land van oorsprong, in dit geval Indonesië. De foto’s van Sacha laten zien met hoeveel toewijding en respect voor de natuur de boeren werken en elke dag opnieuw streven naar de hoogste kwaliteit koffie.


EEN REIS NAAR DE HERKOMST VAN KOFFIE OP WEST-JAVA

Sacha de Boer reist als fotograaf de wereld rond om mensen en culturen vast te leggen. Met Nespresso reisde ze af naar West-Java in Indonesië, waar een van haar favoriete koffiesmaken, de Dharkan, vandaan komt. “Als echte koffieliefhebber was ik benieuwd hoe de diepe, intense smaken van deze koffie zijn ontstaan. Bijzonder om te zien is dat het niet alleen draait om de kwaliteit van de koffie, maar ook om een beter leven voor de boer en de natuur,” aldus Sacha de Boer.

KOFFIE VAN WEST-JAVA
West-Java is waarschijnlijk bij de meeste mensen voornamelijk bekend om de theeplantages, maar biedt met het tropische klimaat en de vulkanische grond goede omstandigheden voor het verbouwen van koffie, met een mooi en specifiek aromaprofiel. Jaarlijks verbouwen de lokale koffieboeren ruim tweeduizend ton koffie per jaar. De Dharkan koffie van Nespresso bevat koffiebonen die hier vandaan komen.

NU EN IN DE TOEKOMST

De koffie van Nespresso doorloopt een gedetailleerd proces van vele stappen om uiteindelijk de uitzonderlijke smaak en de hoogste kwaliteit te bieden. Om dit nu én in de toekomst te garanderen isNespresso betrokken bij elk onderdeel van de keten, te beginnen bij de koffieboeren in het land van oorsprong. Binnen het Nespresso AAA Sustainable Quality™ Programma wordt wereldwijd samengewerkt met meer dan 70.000 koffieboeren in 12 landen. Het programma helpt boeren bij het verbeteren van de opbrengst en de kwaliteit van de oogst, het waarborgen van duurzame koffieproductie en het verbeteren van de leefomstandigheden van de boeren en hun families. Dit is ook te zien op de koffieplantages op West-Java, die door Sacha de Boer zijn bezocht tijdens haar reis.

BIODIVERSITEIT OP KOFFIEPLANTAGES

Een van de concrete voorbeelden en onderdelen van het AAA Sustainable Quality™ Programma is het agrobosbouwprogramma. De ontbossing op West-Java eind vorige eeuw ging ten koste van natuur en de koffieplantages. Nespresso helpt de koffieboeren dit te herstellen door middel van het planten van bomen en gewassen op en rondom koffieplantages. De bomen nemen niet alleen CO2 op, maar zorgen ook voor een verrijking van de bodemkwaliteit, beschermen de koffieplanten tegen de felle zon en helpen bodemerosie tegen te gaan. Het stelt boeren bovendien in staat om naast koffie ook andere producten te verbouwen en de bomen leveren op lange termijn hout op. Dit geeft zekerheid voor de toekomst.

In samenwerking met PUR Projet heeft Nespresso wereldwijd inmiddels 1,4 miljoen bomen geplant in koffiegebieden. De doelstelling is om in 2020 in totaal 5 miljoen bomen geplant te hebben.

‘DE BOER & DE BOER, EEN REIS NAAR DE HERKOMST VAN KOFFIE’

De ontdekkingsreis van Sacha de Boer naar de koffieplantages op West-Java is de tweede koffiereis die zij samen met Nespresso maakt. Voor de eerste De Boer & de boer-campagne bezocht Sacha de Boer anderhalf jaar geleden Colombia.

Het resultaat van de reis naar West-Java is de multimediale campagne ‘De Boer & de boer. Een reis naar de herkomst van koffie.’ Deze bestaat, naast de vrij toegankelijke foto-expositie, uit een prachtige vijfdelige minidocumentaire-reeks waarin het verhaal van de koffieboeren wordt getoond door de ogen van Sacha de Boer.
Het is bovendien mogelijk om de reis van Sacha de Boer op een interactieve manier te beleven met de 360°-video’s van de koffieplantages. Zowel op de expositie als in Nespresso Boutiques kunnen bezoekers via virtual reality (VR) een indrukwekkende wandeling over de koffieplantages in Indonesië maken. Dit kan ook thuis; als onderdeel van de campagne ontvangt een groot deel van de klanten een VR-cardboard. Daarnaast kunnen consumenten op het digitale platform interactieve online platformvan Nespresso als het ware rondvliegen over West-Java om vervolgens zelf alle foto’s en verhalen te ontdekken. Tot slot heeft een aantal Nespresso Boutiques interactieve etalages waarbij voorbijgangers van buitenaf op het raam een van de vier video’s over de verschillende onderdelen van het koffieproces kunnen selecteren en bekijken.

De foto-expositie is te zien in VondelCS in Amsterdam. Deze is vrij toegankelijk en open van 13 t/m 28 januari 2018 tussen 11.00 en 18.00 uur en donderdag tot 21.00 uur.

Kijk voor meer informatie op www.nespresso.com/expositie  of www.nespresso.com/deboer

————————————————————————————————-

Creatieve TEKSTSCHRIJVER of Professionele BLOGGER nodig? www.dibebo.nl

DIRK BOSMAN 038-4525545/ [email protected] [email protected]  

————————- 

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>